Amerikaanse oldtimers in Cuba


De oude auto’s (die indertijd vanuit de Verenigde Staten waren geïmporteerd) worden zo lang mogelijk rijdend gehouden. De meeste oudere auto’s hebben geen Amerikaanse motor meer omdat onderdelen voor de motoren moeilijk leverbaar zijn in Cuba. De meeste auto’s rijden op 1,6 liter motoren van onder andere Hyundai. Deze historische wagens maken deel uit van het beeld dat over Cuba bestaat. Naast Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50 en ’60 rijden er ook een aantal Lada’s rond uit het tijdperk van de samenwerking met de Sovjet-Unie. 

Aan het begin van de eenentwintigste eeuw is Cuba zeer afhankelijk van de inkomsten afkomstig uit het toerisme. De overheid importeert er dan ook de nodige moderne wagens die verhuurd worden aan toeristen die een rondrit wensen te maken.

De kleur van de nummerplaat duidt aan wie de eigenaar is: gele nummerplaten zijn eigendom van particulieren (doorgaans de oudste Amerikaanse modellen of oude Russische auto’s), blauwe nummerplaten zijn eigendom van de overheid (doorgaans oudere modellen, vaak uit het Sovjettijdperk maar soms ook afgedankte bussen uit westerse landen, verder ook moderne Chinese touringbussen die gebruikt worden om toeristen rond te leiden) en terracotta nummerplaten worden verhuurd aan toeristen en zijn doorgaans nieuwe moderne wagens met airconditioning. Zwart en groen zijn eigendom van het leger en andere speciale eenheden. 

Bron: Wikipedia


Cuba's Wagenpark
In 2004 waren wij op vakantie in Cuba en keken onze ogen uit naar de Amerikaanse oldtimers die daar rondreden. Natuurlijk hebben we daar heel veel foto’s gemaakt van die auto’s. Veel bekenden van ons hebben die foto’s toen gezien en op een gegeven moment kreeg ik een mailtje van de redactie van KR8 of zij een aantal foto’s mochten plaatsen in hun blad. Geen probleem voor mij, alleen maar leuk!

Hieronder zie je het resultaat.
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten